Fi
”Ydinturvallisuuden varmistaminen ja sekä työntekijöidemme että suuren yleisön hengen ja terveyden suojeleminen on vuosikymmenten ajan ollut ykkösprioriteettimme. Turvallisuus on Rosatomille tärkeä arvo. Meillä on aina ollut valmiussuunnitelmat kaikenlaisten hätätilanteiden varalle, myös henkilöstömme terveyteen liittyen.

Kaikilla Venäjän ydinvoimaloilla on nyt otettu käyttöön lisätoimia, kuten säännölliset henkilöstön terveystarkastukset. Olemme järjestäneet etätyömahdollisuudet mahdollisimman monelle sekä hankkineet henkilökohtaisia suojavarusteita ja hygieniatuotteita; desinfioimme jatkuvasti tuotantolaitoksiamme ja kulkuneuvojamme ja olemme peruuttaneet käytännössä kaikki työmatkat. Seuraamme henkilöstömme terveydentilaa läheisessä yhteistyössä paikallisten viranomaisten kanssa kaikilla toimipaikoillamme. Olemme laatineet myös joukon valmiussuunnitelmia, joilla varaudumme erilaisiin koronaviruspandemian skenaarioihin, joilla saattaa olla vaikutuksia ydinvoimaloidemme henkilöstön terveyteen.

Noudatamme samanlaisia käytäntöjä myös ydinvoimaloiden rakennustyömailla. Jatkamme töitä kaikilla ulkomaisilla voimalatyömailla huolimatta haasteista, joita koronaviruksen leviäminen on monissa maissa aiheuttanut. Luonnollisesti toteutamme näissä maissa sijaitsevilla työmailla mitä tiukimpia toimenpiteitä taataksemme henkilöstömme turvallisuuden. Kuuntelemme maiden terveysviranomaisten ja hallitusten suosituksia ja olemme valmiina tiukentamaan toimiamme vastustaaksemme taudin leviämistä. Myös karanteeni tai henkilökunnan evakuointi ovat mahdollisia toimia, jos paikalliset viranomaiset sellaiseen päätyvät.

Rosatom tekee kaiken mahdollisen minimoidakseen tämän terveyskriisin kielteiset vaikutukset toimitusketjuihin ja varmistaakseen, että täytämme velvollisuutemme asiakkaillemme ja noudatamme kaikkien sopimustemme aikatauluja.”